Systemy dyspozytorskie oraz telemetria w produkcyjnych oraz wspomagających procesach stały się uznanym sposobem obniżenia kosztów oraz optymizacji pracy.Wdrożenie automatyki do zbierania i przekazywania danych, a następnie ich przetwarzanie i zarządzanie urządzeniami za pomocą jednego urządzenia dyspozytorskiego zasadniczo zmienia podejście do kwestii oszczędności energii i wydłużenia okresu przydatności urządzeń.
Systemy zautomatyzowanego zarządzania przedsiębiorstwem, gdzie niezbędna jest stała zdalna kontrola procesów i urządzeń, składa się z dwóch kompleksów o określonych funkcjach. Jest to telemetria, do zadań której należy odczytywanie pomiarów z czujników, przetwarzanie i wysyłanie informacji do urządzeń odbiorczych. W połączeniu z nią działa kompleksowy system dyspozytorski, odpowiedzialny za wyświetlenie danych na konsolach, ekranach i innych urządzeniach końcowych oraz przekazywanie poleceń do urządzeń wykonawczych. Takim sposobem można połączyć w jedno wszystkie pracujące urządzenia, zarządzać nimi zdalnie w czasie rzeczywistym z gwarancją szybkiej odpowiedzi na zmieniającą się sytuację.